Deze illustratie is onderdeel van onderwijsmateriaal voor 4 havo en 4 vwo. Op deze kijkplaat zijn de productie, verwerking en consumptie van soja verwerkt. Zichtbaar zijn de soja-akkers, het transport, de verwerking in de veeteelt en de verwerking tot vleesvervanger.
De cartooneske stijl maakt de tekening toegankelijk en de rijkheid aan details nodigt uit om steeds nieuwe elementen te ontdekken.
Vanuit de tekening kunnen leerlingen vragen stellen over de productie van soja, duurzaamheid, vegetarisch eten enzovoorts. Om het landschap heen staan verschillende deelnemers: landbouwer, koeienboer, consument, milieu-adviseur. Deze figuren helpen leerlingen een rol in te nemen en het landschap vanuit verschillende perspectieven te bekijken.
Het landschap geeft leerlingen en docenten handvatten om te kunnen inzoomen naar andere niveaus: van landschap naar organisme, orgaan en cel. Het heen en weer denken tussen deze organisatieniveaus is een belangrijke vaardigheid in het biologieonderwijs. Zie bijvoorbeeld ook hier of hier.
Het lesmateriaal waar de kijkplaat bij hoort is ontwikkeld door M.Ummels en onderdeel geweest van zijn promotieonderzoek. Hij leverde de informatie voor dit landschap, waarna ik deze informatie organiseerde en samenvoegde in een tekening. Het lesmateriaal is op aanvraag beschikbaar.