Een bekentenis: ik vind conceptcartoons leuk. Ik maak ze graag. Al zien ze er makkelijker uit dan ze zijn. Een conceptcartoon is een soort visuele meerkeuzevraag. Er is echter geen heel duidelijk goed of fout antwoord. Sterker nog, leerlingen kunnen zelf hun eigen antwoord formuleren. Conceptcartoons stimuleren het denken over en bespreken van een onderwerp.
Wat maakt een conceptcartoon nu zo lastig om te maken? Het maken van de teksten is pittig: welke tekst zet leerlingen aan het denken? Hoe formuleer je in de taal van je doelgroep? Hoe zorg je dat er niet één antwoord meteen helemaal goed is? De teksten zijn meestal gebaseerd op misconcepten (foutieve kennis) onder leerlingen. Van de cartoon over de sportheld (hierboven) heb ik de tekst zelf geschreven, de tekst van de cartoon over de konijnen en vossen (hieronder) was aangeleverd.
Niet alleen over de tekst, ook over het beeld moet je nadenken. De basis is simpel: vier figuren die naar een situatie kijken en er iets over zeggen. De situatie moet helder zijn en de figuren herkenbaar. Leerlingen zouden er zelf tussen kunnen zitten. Dus geen clip-art, stereotypen of juist heel extreme figuren. En zo zijn er nog een paar afwegingen.
De cartoons maakte ik voor boeken uit de onderwijsserie van de NVON (Nederlandse Vereniging voor het Onderwijs in de Natuurwetenschappen). Klik op één van de boek voor de webwinkel van de NVON.
Meer informatie over conceptcartoons vind je hier. Ook voor een workshop over het zelf maken van conceptcartoons kun je contact met me opnemen.
Het idee van conceptcartoons is ontwikkeld door Brenda Keogh en Stuart Naylor. Zij hebben ook veel andere, zeer interessante onderwijsideeën op hun site.